Wilma van der Velden schrijft een prachtig stuk met heel veel vragen. Vragen die best spannend zijn, spannend om over na te denken en mogelijk nog spannender om te delen maar volgens ons van groot belang. Juist in deze tijden van snelle oplossingen voor nieuwe problemen en visies, is het belangrijk ruimte te maken om elkaar te horen. Om boven tafel te krijgen wat er onder gevoeld wordt. Ruimte maken voor elkaars meningen, gevoelens, angsten, prikkels, wensen. Het mag er zijn, jij mag er zijn, jij mag die ruimte nemen om zo weer verder te kunnen. Dat wensen wij je toe, net als al jouw leerlingen.

Wij wensen heel het onderwijs toe dat het gesprek gevoerd gaat worden, al dan niet met begeleiding. Onderstaande vragen geven een heel mooi voorbeeld evenals de vraag van de week van De OnderwijsTafel zelf.  

 

Hoe….. in hemelsnaam hoe??? 

Hoe leer ik een kind sporten, als ik zelf niet sport 

Hoe leer ik een kind dansen, als ik zelf niet dans. 

Hoe leer ik een kind zingen, als ik zelf niet zing. 

Hoe leer ik een kind leesbaar schrijven, als ik zelf met hanenpoten schrijft 

Hoe leer ik een kind rustig nadenken, als ik zelf niet rustig nadenk 

Hoe leer ik een kind zijn verlangen uit te spreken, als ik zelf mijn verlangen niet kan uitspreken 

Hoe leer ik een kind zijn boosheid te voelen, als ik zelf mijn boosheid niet kan voelen,  

Hoe leer ik een kind uniek te zijn, als ik zelf niet uniek durf te zijn 

Hoe leer ik een kind kwetsbaar te zijn, als ik zelf niet kwetsbaar kan zijn 

Hoe leer ik een kind stralen, als ik mezelf niet gun om te stralen 

Hoe leer ik een kind hulp te vragen, als ik zelf niet om hulp durf te vragen 

Hoe leer ik een kind fouten te mogen maken, als ik zelf geen fouten durf te maken 

Hoe leer ik een kind imperfect te mogen zijn, als ik zelf wel perfect denk te moeten zijn 

Hoe leer ik een kind zijn angsten te uiten, als ik zelf mijn angst niet durf te uiten 

Hoe leer ik een kind sorry te zeggen, als ik zelf geen sorry durf te zeggen 

Hoe leer ik een kind zijn talenten te ontdekken, als ik mijn eigen talenten niet durf te ontdekken 

Hoe leer ik een kind zichzelf vragen te durven stellen, als ik mezelf geen vragen durf te stellen 

Hoe leer ik een kind tijd voor zichzelf te nemen, als ik zelf geen tijd voor mezelf kan pakken 

Hoe leer ik een kind op te komen voor zijn rechten, als ik zelf niet durf op te komen voor mijn rechten. 

Hoe leer ik een kind authentiek te zijn, als ik zelf niet authentiek durf te zijn. 

Hoe leer ik een kind deze vragen te stellen, als ik mezelf deze vragen niet durf te stellen 

Hoe hoor ik een kind, als ik mezelf niet kan horen…….. 

 

Dank Wilma voor jouw mooie vragen, 

 

De OnderwijsTafel 

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©[2019] De Onderwijstafel webdesign in co-creatie met www.tessasmits.nl

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?