Missie
De OnderwijsTafel ontwikkelt de mensfactor in het onderwijs door docenten en studenten te begeleiden in het aangaan van het risico en te blijven staan in de dynamiek. Heel specifiek gericht op de mensfactor in het onderwijs binnen het grote geheel van de onderwijskunde.
De essentie
In essentie is onderwijs een gebeurtenis, iets dat ontstaat in intermenselijke dynamiek en onderhevig aan intermenselijk risico. Daarvoor halen we van alles uit de kast: lesprogramma’s, leerlijnen, didactiek, toetsprogramma’s. Er worden maatregelen en systemen geïntroduceerd omwille van controle, beheersbaarheid en effectiviteit, maar in de kern gaat het daar niet om.
In de kern is onderwijs een ontmoeting tussen mensen, gericht op de vrijheid en zelfstandigheid van degenen die onderwezen worden.
OT als aanvulling op de vele invalshoeken van het onderwijs, waaronder:
- het waartoe van onderwijs: kwalificatie voor de arbeidsmarkt, socialisatie om volwaardig deelnemer van de samenleving te worden en subjectificatie om als een verantwoordelijk mens in de wereld te staan (Biesta)
- de condities voor goed onderwijs worden aangeduid als de noodzaak voor relatie, autonomie en competentie (Ryan en Deci)
- kennis van didactiek en pedagogiek en didactisch-pedagogisch handelen
- visie op en invulling van het onderwijsstelsel
- invulling van het curriculum en de bijbehorende examinering
De invalshoeken geven betekenis en waarden aan het onderwijs.
De belangrijkste waarde voor de ontwikkeling van mensen is veiligheid. Deel uit maken van een leerproces betekent leren omgaan met angst om te falen, met spanning voor het onbekende en frustratie als het niet lukt. Ontwikkelen van de mensfactor in het onderwijs betekent leren omgaan met het intermenselijke risico en de intermenselijke dynamiek.